Tags

,

time change

Sporo osób ostatnio mnie pyta, co należy zrobić przy nadchodzącej zmianie czasu. Czy ta zmiana będzie miała jakiś negatywny wpływ na sen dziecka – wszak o ‘nowej’ 18.30, na przykład, będzie ‘stara’ 17.30, a o tej porze dziecko niekoniecznie będzie gotowe na sen.
Dla rodziców dzieci budzących się wcześnie rano, zmiana czasu z zimowego na letni może być wybawieniem, jednak nie wszyscy mają ranne ptaszki i nie wszyscy chcą, aby plan dnia ich dzieci został przesunięty o godzinę.

Co więc zrobić, aby zmiana czasu nie wprowadziła chaosu do naszego życia?

1 Nic nie rób

Jeśli Twoje dziecko wstaje wcześnie, to zmiana czasu przesunie jego pobudkę o godzinę później. Jeśli patrzysz na czasy czuwania, to pora pójścia spać też przesunie się o godzinę.
Czyli, np. dziecko, które do tej pory chodziło spać o 18.00 i budziło się o 6.00, po zmianie czasu będzie chodziło spać o 19.00 i budziło się o 7.00.

Należy jednak liczyć się z tym, że po jakimś czasie wewnętrzy zegar biologiczny może się ‘przestawić’ (m.in. dzięki ekspozycji na światło dzienne) i dziecko może wrócić do swojego poprzedniego rytmu, czyli w naszym przypadku, do rytmu 6.00-18.00.

2 Udawaj, że nic się nie zmieniło

Strategia ta jest dobra dla dzieci, które śpią według godziny na zegarze, a nie według czasów czuwania. Po zmianie czasu po prostu obudź dziecko o tej samej godzinie, o której wstawało przed zmianą czasu (o ile samo się nie obudzi), a później połóż je spać na drzemkę i sen nocny również o ‘normalnej’ porze według zegara. Owszem, będzie to godzinę wcześniej, ale ponieważ dziecko będzie obudzone godzinę wcześniej, to czas czuwania będzie taki sam, jak przed zmianą czasu. Dziecko przez wcześniejszą pobudkę ‘straci’ godzinę snu, ale po dwóch, trzech dniach jakiekolwiek problemy powinny się unormować, tym bardziej, że strategia ta zazwyczaj dotyczy dzieci starszych, a te nie są aż tak wrażliwe na zmiany czasu.

Przykład:

Sobota (przed zmianą czasu):
Pobudka: 7.00
Drzemka: 12.30-14.00
Sen nocny: 19.30

Niedziela (po zmianie czasu):
Pobudka: 7.00 (czyli 6.00 starego czasu) [najprawdopodobniej trzeba będzie dziecko obudzić]
Drzemka: 12.30-14.00 (czyli 11.30-13.00 starego czasu)
Sen nocny: 19.30 (czyli 18.30 starego czasu)

W przypadku odmowy drzemki, lub krótkiej drzemki, połóż dziecko spać o 30 minut wcześniej, czyli o 19.00 (18.00 starego czasu).

3 Podziel różnicę czasu na pół

Jeśli strata godziny snu (opisana w punkcie 2) to dla Twojego dziecka za dużo, to zamiast budzić dziecko godzinę wcześniej w dniu po zmianie czasu, obudź je pół godziny wcześniej. Następnie albo przestrzegaj normalne czasy czuwania, albo kładź na drzemkę i spać wieczorem też pół godziny wcześniej. Jeśli taki plan dnia Wam odpowiada, to nie trzeba już nic więcej zmieniać, jeśli natomiast chcesz powrócić do godzin sprzed zmiany czasu to następnego dnia, albo 2-3 dni później, obudź dziecko wcześniej o kolejne pół godziny.

Przykład:

Sobota (przed zmianą czasu):
Pobudka: 7.00
Drzemka: 12.30-14.00
Sen nocny: 19.30

Niedziela (po zmianie czasu):
Pobudka: 7.30 (czyli 6.30 starego czasu) [najprawdopodobniej trzeba będzie dziecko obudzić]
Drzemka: 13.00-14.30 (czyli 12.00-13.30 starego czasu)
Sen nocny: 20.00 (czyli 19.00 starego czasu)

Jeśli odpowiada nam powyższy plan, to można go zostawić, ale jeśli chcemy wrócić do planu sprzed zmiany czasu, to przesuwamy pobudkę o kolejne pół godziny, np.:

Środa (po zmianie czasu):
Pobudka: 7.00
Drzemka: 12.30-14.00
Sen nocny: 19.30
Czyli tak samo, jak w sobotę, przed zmianą czasu.

4 Przygotuj dziecko wcześniej

Jeśli wiesz, że dla Twojego dziecka godzina, czy nawet pół godziny różnicy mogą negatywnie wpłynąć na jego sen, lub jeśli chcesz, aby Twoje dziecko miało ten sam plan dnia jak najszybciej po zmianie czasu (bo musi np. wstawać do żłobka o konkretnej godzinie), to możesz zacząć przygotowywać je do zmiany czasu kilka dni wcześniej poprzez ‘przesuwanie’ całego planu dnia o 15 minut do tyłu przez 4 dni poprzedzające zmianę czasu.

Przykład:

Środa (przed zmianą czasu):
Pobudka: 7.00
Drzemka: 12.30-14.00
Sen nocny: 19.30

Czwartek (przed zmianą czasu)
Pobudka: 6.45
Drzemka: 12.15-13.45
Sen nocny: 19.15

Piątek (przed zmianą czasu)
Pobudka: 6.30
Drzemka: 12.00-13.30
Sen nocny: 19.00

Sobota (przed zmianą czasu)
Pobudka: 6.15
Drzemka: 11.45-13.15
Sen nocny: 18.45

Niedziela (po zmianie czasu)
Pobudka: 7.00 (czyli 6.00 starego czasu)
Drzemka: 12.30-14.00
Sen nocny: 19.30
Czyli powróciliśmy do planu dnia, który mieliśmy w środę, przed zmianą czasu.

Pamiętaj!

  • naturalne światło dzienne (słońce) pomaga w ‘ustawianiu’ naszego zegara wewnętrznego, dlatego po każdej zmianie czasu, warto wyjść na dwór po porannej pobudce, a także późnym popołudniem (kiedy jest jeszcze jasno);
  • wraz z zmianą czasu wieczory będą coraz jaśniejsze. Jeśli nie masz jeszcze zaciemnionego pokoju, w którym śpi dziecko, warto o to teraz zadbać, aby słońce nie zakłóciło pory spania;
  • nie tylko pory snu się zmieniają, ale również pory posiłków.

 

Advertisements